اشتراک گذاری

کدام یک از قطعات لپ تاپ را می‌توان ارتقا داد؟

در این آشفته بازار که قیمت لپ‌ تاپ‌، حتی لپ تاپ هایی که آنچنان از کانفیگ قدرتمندی برخوردار نیستند، سر به فلک کشیده است، اکثر کاربران ترجیح می‌دهند به جای خرید لپ تاپ نو که جیبشان را خالی می‌کند، لپ تاپ خود را ارتقا بدهند. اگر شما هم از دست هنگ کردن و کندی سرعت سیستم خود خیلی خسته شده‌اید اما از طرفی هم پول زیادی برای خرید یک لپ تاپ نو ندارید، می‌توانید با هزینه کمتری سیستم خود را ارتقا دهید. مطمئنا این سوال برایتان پیش می‌آید که آیا می‌توان همه قطعات لپ تاپ را ارتقا داد یا اینکه کدام یک از قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟ اگر دوست دارید جواب این سوال را بگیرید ادامه این مطلب که درخصوص ارتقا لپ تاپ است را از دست ندهید.

کدام یک از قطعات لپ تاپ را می‌توان ارتقا داد؟

چرا بهتر است لپ تاپ خود را ارتقا دهیم؟

هنگ کردن لپ تاپ با گذشت زمان که برنامه ها و اطلاعات بیشتری را روی آن ها ذخیره می‌کنیم، رخ می دهد. هیچ مشکلی هنگام کار با لپ تاپ خسته‌کننده‌تر از این نیست که سرعت اجرای برنامه‌ها کند باشد و سیستم دائم هنگ کند. چند وقت پیش اگر کاربری با مشکل کندی سیستمش دست و پنجه نرم می‌کرد، ترجیح می‌داد که لپ تاپش را عوض کند؛ اما از آن‌جایی که لپ تاپ به کالایی لوکس تبدیل شده است و امکان خرید لپ تاپ جدید به دلیل قیمت خیلی بالایی که دارد برای خیلی از کاربران وجود ندارد، بهترین راه ارتقا لپ تاپ است. زمانی که لپ تاپتان را ارتقا می‌دهید، انگار یک لپ تاپ نو با حافظه و رم بیشتر خریداری کرده‌اید؛ در حالیکه باید برای خرید لپ تاپ هزینه گزاف و سرسام‌آوری را پرداخت کنید اما با هزینه کم هم می‌توانید لپ تاپتان را ارتقا دهید.

کدام یک از قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند؟

اگر با قطعات لپ تاپ آشنا باشید، می دانید که جواب این سوال خیر است. ارتقا لپ تاپ تنها برای رم و هارد این سیستم امکان‌پذیر است. در برخی از لپ تاپ‌ها دو یا چند اسلات رم وجود دارد که هر بار برای بالا بردن رم لپ تاپ، یک رم جدید را به یکی از آن اسلات‌ها اضافه می‌کنند، بدون اینکه با رم قبلی کاری داشته باشند؛ اما برخی از لپ تاپ‌ها تنها دارای یک اسلات رم هستند که باید برای ارتقا رم آن‌ها، رم قبلی را از اسلاتش خارج کرده و یک رم جدید با ظرفیت بیشتر را جایگزین آن کرد. درخصوص ارتقا هارد لپ تاپ نیز، یک هارد SSD که از سرعت بالاتری در انتقال اطلاعات برخوردار است را در لپ تاپ قرار می‌دهند؛ به گونه‌ای که دی وی دی رایتر لپ تاپ را خارج کرده و هارد SSD را جایگزین آن می‌کنند.

آیا امکان ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ هم وجود دارد؟

برخی از کاربران به اشتباه فکر می‌کنند که کارت گرافیک لپ تاپ نیز قابل ارتقا است درصورتی که اینطور نیست! اول از همه باید بدانید که چندین و چند سال است که دیگر هیچ یک از تولیدکنندگان لپ تاپ از کارت گرافیک بر روی این سیستم استفاده نمی‌کنند و به جای آن از چیپ گرافیک استفاده می‌کنند. دلیل اصلی چنین کاری هم کاهش وزن و ضخامت هر چه بیشتر لپ تاپ است که کاربران برای جابجایی آن کمتر به زحمت بیفتند.

استفاده از چیپ گرافیک به جای کارت گرافیک، موجب شده است که چیپ گرافیک را بر روی مادربرد لپ تاپ لحیم کنند؛ همین مسئله نیز تعویض کارت گرافیک و ارتقا آن را غیرممکن کرده است؛ البته برخی از مراکز خیلی بزرگ و معتبر تعمیرات لپ تاپ به دستگاه خیلی گران‌قیمتی به اسم BGA مجهز هستند که با استفاده از این دستگاه چیپ گرافیک لپ تاپ را تعویض می‌کنند؛ که در این صورت هم احتمال اینکه مادربرد لپ تاپ آسیب نبیند خیلی کم است. در کل باید فکر ارتقا کارت گرافیک لپ تاپ را فراموش کنید و برای ارتقا لپ تاپ خود تنها به اضافه کردن هارد SSD به لپ تاپ و افزایش رم آن فکر کنید.

از کجا بفهمیم رم و هارد لپ تاپ تا چه ظرفیتی قابل ارتقا هستند؟

حالا که متوجه شدید تنها امکان ارتقا رم و هارد لپ تاپ وجود دارد، مطمئنا این سوال برایتان به وجود می‌آید که هارد و رم سیستم شما تا چه ظرفیتی قابل ارتقا هستند؟ از آن‌جایی که پاسخ به این سوال متناسب با کانفیگ هر لپ تاپی متفاوت است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم سری به سایت crucial بزنید. در این سایت روی گزینه upgrade my computer کلیک کرده و با وارد کردن برند لپ تاپ، سری لپ تاپ و مدل دقیق آن، می توانید حداکثر رم و هاردی که سیستم شما از آن پشتیبانی می کند را مشاهده کنید و براساس همین اطلاعات تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید ظرفیت هارد و رم سیستم خود را بالا ببرید.

در صورت نیاز به اطلاعات دقیق در این مورد، می توانید با شماره های نمایندگی ایسر تماس بگیرید تا تکنسین های واحد تعمیرات لپ تاپ شما را از امکان ارتقای سیستمتان آگاه کنند. 

1/5 (1 امتیاز)