اشتراک گذاری

علت روشن نشدن ویدئو پروژکتور

روشن نشدن ویدئو پروژکتور ممکن است علل بسیاری داشته باشد که تشخیص هریک از آنها نیازمند بررسی دقیق دستگاه توسط کارشناسان و مهندسان این حوزه است. توجه داشته باشید که عیب یابی دستگاه می بایست صرفاً به دست کارشناسان و متخصصان این حوزه انجام پذیرد زیرا گاه اقدامات نابجا توسط مصرف کننده می تواند یک ایراد کوچک پروژکتور را تبدیل به مشکلی اساسی و غیر قابل حل کند. در این مقاله برآنیم تا با شرح برخی از اشکالات رایج در این دستگاه راهگشای شما کاربران گرامی در تشخیص برخی از علل ساده این دستگاه و مرتفع ساختن آنها باشیم.

چرا ویدئو پروژکتور پیغام No Signal را نمایش می دهد و تصویری ندارد؟

گاه ویدئو پروژکتور پس از روشن شدن پیغامی با مضمون no signal بودن را برای کاربر به نمایش می گذارد و علی رغم تلاش های کاربر هیچ تصویری به نمایش در نمی آید. در این شرایط بهتر است مراحل و اقدامات زیر را امتحان نمایید.

  • جهت رفع این اشکال در گام نخست می بایست چراغ Power دستگاه چک گردد. خاموش بودن این چراغ به معنای عدم تأمین برق دستگاه است. کابل برق دستگاه را بررسی نمایید و با وصل آن به پریز برق، دکمه پاور Power را فشار دهید.
  • از برداشته شدن پوشش روی لنز پروژکتور اطمینان حاصل کنید.
  • کابل ها را بر اساس راهنما و دفترچه تخصصی دستگاه به پروژکتور وصل نمایید.
  • این احتمال نیز وجود دارد که منبع تصویر به درستی برای ویدئو پروژکتور مشخص نشده باشد. برای این کار دکمه Source بر روی پنل دستگاه را بزنید. پس از آن با توجه به شیوه ارتباطی موردنظر، گزینه مناسب را برگزینید؛ برای مثال اگر پروژکتور را با کابل HDMI به کامپیوتر وصل کرده اید، باید با دکمه Source منبع دیتا را به HDMI تغییر دهید تا پروژکتور منبع دیتا را تشخیص دهد.
  • بررسی های مورد نیاز را انجام دهید برای مثال در بخش Menu قسمت Video Input Signal مطمئن شوید تنظیمات روی RGB یا YCbCr/YPbPR تنظیم شده باشد.
  • در صورت استفاده از لپ تاپ با دکمه FN و دکمه Monitor حالت نمایش تصویر را به صورت دلخواه در بیاورید. این امکان وجود دارد که در حالت پیش فرض، تنظیمات مورد نیاز بر روی نمایش تصویر پروژکتور ست نشده باشد.
  • در صورتی که هیچ یک از اقدامات بالا اشکالات ایجاد شده در دستگاه را مرتفع نساختند، کابل های پروژکتور را تعویض نمایید.

چرا لامپ پروژکتور بخودی خود خاموش می شود؟

در شرایطی که لامپ پروژکتور بخودی خود خاموش شود و چراغ اخطار با رنگ قرمز روشن گردد، بهتر است مراحل زیر را دنبال نمایید تا اشکالات ایجاد شده در دستگاه مرتفع گردند.

  • برای خنک شدن و رفع داغی دستگاه، می بایست چند دقیقه پروژکتور را به حال خود رها سازید.
  • با خنک شدن دستگاه، از بسته نبودن دریچه های موجود بر بدنه دستگاه مطمئن گردید.
  • فیلتر هوای پروژکتور را تمیز نمایید. برای این کار می توانید از فشار هوای مناسب با استحکام دستگاه استفاده نمایید.
  • در این مرحله می توانید پروژکتور را روشن نمایید.
  • در صورتی که تمامی اقدامات فوق را انجام داده اید و بعد از روشن شدن دستگاه، همچنان شاهد استمرار دمای بالای آن هستید، احتمالاً این داغ بودن، ناشی از وجود اشکالاتی در لامپ یا سیم پیچی های ویدئو پروژکتور باشد. اقدامات آتی جهت تشخیص علت داغی دستگاه، نیازمند بررسی های تخصصی کارشناسان تعمیر پروژکتور ایسر دارد.

چرا چراغ اخطار پروژکتور قرمز است و چشمک می زند؟

در صورتی که چراغ ویدو پروژکتور شما بصورت چشمک زن قرمز فعال است احتمالاً اشکال ایجاد شده در آن ناشی از لامپ آن است. اقدامات زیر را جهت رفع این اشکال بررسی نمایید.

  • پروژکتور را به حال خود رها کنید تا دمای آن پایین آمده و خنک شود.
  • با خنک شدن دستگاه و خاموشی فن تهویه، کابل های ویدئو پروژکتور را از برق بکشید.
  • از جاگیری درست لامپ دستگاه اطمنیان حاصل کنید و بررسی نمایید تا لامپ دچار شکستگی نباشد.
  • پروژکتور را به پریز برق بزنید و دستگاه را روشن نمایید.

چرا تصویر به نمایش درآمده توسط ویدئو پروژکتور هاله ای از رنگ صورتی دارد؟

در برخی موارد تصویری که توسط ویدئو پروژکتور به نمایش در می آید هاله ای از رنگ صورتی با خود به همراه دارد. بروز این اشکال به دلیل عدم تنظیمات صحیح دستگاه و قرار نگرفتن آن بر روی RGB است. برای انتخاب این حالت مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • وارد Menu شوید و بخش تنظیمات پیشرفته یا همان Advanced را انتخاب نمایید.
  • بخش Color Adjustment را روی حالت RGB قرار دهید.

این اطلاعات را از دست ندهید: نکات مهم برای کار با ویدئو پروژکتور

چرا ویدئو پروژکتور فقط بخش هایی از تصویر را نشان می دهد پیغام Not Supported می دهد؟

در این مواقع احتمالا رزولوشن سیستم عامل شما بیشتر از مقدار پشتیبانی شده توسط پروژکتور است که این موارد باید از طریق تنظیمات سیستم عامل تغییر کند. مثلا پروژکتور های XGA بهترین حالت نمایش خود را روی رزولوشن ۱۰۲۴×۷۶۸ دارند.

برای تغییر رزولوشن سیستم عامل به شیوه زیر عمل کنید :

  • ویندوز XP : در صورتی که سیستم عامل مورد استفاده شما ویندوز XP است بر روی صفحه دسکتاپ، راست کلیک کنید و از میان گزینه های باز شده، Properties و در پنجره باز شده تب Settings را انتخاب نمایید. در این قسمت می توانید رزولوشن های متفاوت را برای محیط ویندوز خود انتخاب کنید.
  • ویندوز ۷ و ۸ : روی صفحه دسکتاپ راست کلیک کنید و از میان گزینه های باز شده Screen Resolution را انتخاب کنید. این صفحه امکان تغییر رزولوشن دستگاه را برای شما فراهم می سازد.
  • مکینتاش ۹ : از منوی Apple گزینه Control Panel را انتخاب کنید، در این قسمت Monitors یا Monitors and Sound را برگزینید و رزولوشن را تغییر دهید.
  • مکینتاش ( بقیه نسخه ها ): از منوی Apple وارد گزینه System Preferences شوید، در این قسمت Display را انتخاب کنید و در بخش Display رزولوشن را تغییر دهید.

چرا تصویر خارج شده از ویدئو پروژکتور حالت ذوزنقه ای دارد و بخش بالایی آن عریض تر از پایین است؟

در صورتی که تصویر به نمایش درآمده توسط ویدئو پروژکتور حالت ذوزنقه ای داشته باشد و بخش بالایی آن عریض تر از بخش پایینی آن باشد احتمالاً با عمود ساختن زاویه پروژکتور بر روی صفحه نمایش، این اشکال برطرف گردد. عمود نبودن تصویر و پخش آن بصورت ذوزنقه ای را اصطلاحاً Keystone می گویند. بد نیست بدانید که هر اندازه این زاویه از ۹۰ درجه دورتر باشد تصویر به دست آمده فرم متفاوت تری از مستطیل را خواهد داشت. راهکار این اختلال، نصب دستگاه توسط افراد حرفه ای و متخصص است. با این حال در صورتی که ناچار از نصب در حالت غیر عمود هستید، Keystone Correction این امکان را برای شما فراهم می سازد تا تصویر را به حالت موردنظرتان تغییر دهید. غالب پروژکتور ها حالت Keystone را دارند که از طریق منو میتوان به آن دست پیدا کرد.

لینک های مفید

نمایندگی رسمی اپل / تعمیرات پروژکتور ایسوس / نمایندگی رسمی توشیبا / تعمیرات پروژکتور شارپ / تعمیرات پروژکتور دل / تعمیرات پروژکتور فوجیتسو / تعمیرات پروژکتور پاناسونیک / تعمیرات پروژکتور ریکو / تعمیرات پروژکتور سونی / تعمیرات پروژکتور ایسر / تعمیرات پروژکتور ال جی / نمایندگی رسمی سامسونگ / نمایندگی رسمی برادر / تعمیرات پروژکتور کانن / تعمیرات پروژکتور زیراکس / نمایندگی رسمی لنوو / نمایندگی رسمی اچ پی / نمایندگی مرکزی اپل / نمایندگی مرکزی ایسوس / نمایندگی مرکزی توشیبا / نمایندگی مرکزی شارپ / نمایندگی مرکزی دل / نمایندگی مرکزی فوجیتسو / تعمیرات پروژکتور پاناسونیک / نمایندگی مرکزی ریکو / نمایندگی مرکزی سونینمایندگی مرکزی ال جی / نمایندگی مرکزی سامسونگ / نمایندگی اچ پی / نمایندگی مرکزی زیراکس / نمایندگی مرکزی لنوو / نمایندگی کیوسرا / سرویس پروژکتور کانن / تعمیرات پروژکتورنمایندگی ایسر / تعمیرات ایسر

Rate this post